+31 6 15 86 60 61 karien@impactfulchanges.nl

Het doorbreken van inefficiënte patronen geeft duurzame verandering.

mijn visie

Veranderen begint met systemisch kijken naar wat er werkelijk aan de hand is. Welke gedragspatronen houden verandering tegen en welk nieuw gedrag is nodig?

  • Wil je betere prestaties realiseren met jouw team?
  • Is jouw team verander-moe?
  • Willen jouw teamleden overal over meepraten, maar nemen ze onvoldoende eigen verantwoordelijkheid?
  • Heb je al van alles geprobeerd, maar lopen verbeter-initiatieven steeds vast?

Ik vind samen met jou de grondoorzaken en samen doorbreken we de inefficiënte patronen. Jouw teamleden gaan zien dat het ook anders kan. Ze gaan weer in zichzelf, in elkaar en in jou geloven. Er ontstaat weer verbinding met jou, met elkaar en met de organisatie.

Veranderen met impact

Mijn aanpak is bewezen effectief. Een belangrijke voorwaarde is wel dat de (hoogste) leiding haar ontwikkeltaak op zich neemt en wil zien wat er werkelijk in en om de organisatie speelt. Ik sluit aan bij de fase van ontwikkeling van elke leidinggevenden en elk team. Niet iedereen heeft hetzelfde vertrekpunt, maar we gaan wel allemaal dezelfde kant op en hanteren dezelfde aanpak. Iedereen doet mee. Na mijn vertrek kunnen leidinggevenden zelfstandig verder en ben ik altijd beschikbaar om nog eens te sparren of om nieuwe leidinggevenden een Masterclass te geven.

Onder mijn begeleiding komen organisaties en teams weer in beweging en verbeteren de (financiële) resultaten. Organisaties, afdelingen en teams worden weer voorspelbaar en betrouwbaar. Het leiderschap is sterk ontwikkeld en medewerkers geven aan meer tevreden te zijn. Medewerkers zijn trots om bij hun organisatie te werken en laten hun vakmanschap zien. Intervisie, (zelf)reflectie, samenwerken, groei en persoonlijke ontwikkeling zijn een vast onderdeel geworden van de normale bedrijfsvoering. Verandering met blijvende impact!

Is dit voor jou herkenbaar?

Heb je als directeur of als manager al meerdere ontwikkelmethodes geprobeerd, maar moet je tot je spijt constateren dat de organisatieontwikkeling is vastgelopen? Merk je dat verschillende afdelingen niet goed met elkaar samenwerken en is dat van negatieve invloed op de resultaten? Zijn de meeste leidinggevenden niet in positie en draaien vooral de informele leiders, veelal op de achtergrond, aan de knoppen? Is de norm vervaagd? Wordt er heel veel gepraat, maar is er weinig concrete actie? Dan kan het zijn dat in jouw organisatie of afdeling de basis voor groei ontbreekt. Dat leidinggevenden onvoldoende in verbinding zijn met zichzelf en met hun medewerkers. In dat geval is er een andere aanpak nodig. Die aanpak begint met het beantwoorden van vragen als: “wat is er hier nou écht gaande?,  ”welke patronen zie ik?”, “hoe zijn we gekomen waar we nu zijn?”

Veranderen begint bij een gedragsverandering van de leidinggevenden

In mijn aanpak begeleid ik leidinggevenden in het ontwikkelen van hun leiderschap en ook zo in het ontwikkelen van de organisatie. Ik begeleid hen om weer in positie te komen en onder de juiste voorwaarden weer in relatie te komen met de medewerkers. Ik hoor vaak dat je als leidinggevende eerst in verbinding moet komen met je medewerkers om hun vertrouwen te winnen. Dat vind ik een grote misvatting. Ik heb gezien dat het ergens anders mee begint, namelijk met het gedrag van de leidinggevende. Die moet – in verbinding met zichzelf – betrouwbaar, duidelijk en voorspelbaar zijn. Dat wekt vertrouwen en zorgt dat de verbinding (weer) mogelijk wordt. Alleen in een veilige omgeving stappen mensen uit hun comfort zone en dat is waar ze groeien.

Het is geen programma

Anders dan andere veranderprogramma’s is mijn aanpak geen programma. Het is geen dieet, het is geen trucje. Dus de kans op een jojo-effect, waarbij na een opleving ook weer een terugval is in oude patronen, is aanzienlijk kleiner. Mijn aanpak leidt tot een andere manier van kijken, een andere levensstijl. Niet managen maar leiding geven. Leiding geven door oprechte aandacht te besteden aan je teamleden, in te gaan op hun behoeftes en de norm te stellen. Door duidelijk te zijn in wat je van hen verwacht en wat zij van jou mogen verwachten. En fouten maken moet, want daar leert iedereen van. De leidinggevenden moeten het doen en volhouden. Ik begeleid hen daarin, houd een spiegel voor en geef hen een steuntje in de rug.

Wat ik doe

Mijn aanpak is methodisch, het proces bestaat uit verschillende stappen. De eerste stap is een intakeproces met de opdrachtgever en een toetsing of er voldoende commitment is om te veranderen. Vervolgens gaan directie- en managementteams onder mijn begeleiding in intervisie sessies reflecteren op hun eigen handelen op de werkvloer. Leidinggevenden onderzoeken zelf de werkelijkheid in hun afdeling en ik leer hen om met een andere bril naar de werkelijkheid te kijken.

Praktijkcases

Ik heb een masterclass ontwikkeld waarin ik leidinggevenden aan de hand van mijn praktijkcases en de theorie, gebaseerd op het gedachtegoed van Joost Kampen PhD, meeneem in mijn veranderaanpak. Praktijkervaring die ik heb opgedaan in de functie van interne veranderkundig begeleider, senior HR businesspartner en (lijn)manager. Ik lever maatwerk, door aan te sluiten op de fase van ontwikkeling van elk team en elke afdeling in de organisatie.

Diepgaand veranderen kost tijd

Het aantal jaren dat een patroon er ingesleten is, is hetzelfde aantal jaren dat nodig is om het oude gedrag af te leren, nieuw gedrag aan te leren en zo een nieuw gedragspatroon te creëren. Zoals bij elke verandering is ook hier volledige steun van de top noodzakelijk. Niet zozeer in woorden, maar juist in daden. De top moet het management de tijd geven en goed voorbeeldgedrag laten zien. Leidinggevenden en medewerkers kijken altijd naar het gedrag van de hoogste leiding om te weten wat de norm is en hoe ze zich moeten gedragen. Goed voorbeeld doet nou eenmaal goed volgen.